söndag, januari 07, 2007

Nördiga detaljer

Jag är lite av en nörd (ok, stor nörd) när det kommer till solens upp- och nedgång. Jag tycker det är jätteskoj att se exakt när solen går upp och ner på dagarna. Och särskilt den här tiden på året när man kan se att det äntligen vänder (länken i rubriken går till den ultimata nördsiten).

Här i Mälardalen kan jag stolt meddela att söndagen den 7:e januari är 14 minuter ljusare än måndagen den 1:a januari. En helt kvart på bara en vecka! Och till nästa söndag, den 14:e, är det 20 minuter till!

Och om man som jag går från jobbet vid halv fem är det måndagen den 12:e februari som är det magiska datumet då solen går ner 16:32 och det inte längre är mörkt när man går hem!

Solen återvänder!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fin bild.

Själv läntar jag efter snön, dock...

Mel sa...

Tack. :) Bilden är från Lillsved på Värmdölandet, jag tror vattnet heter Saxarfjorden.