onsdag, april 25, 2007

Uthängning

Eftersom min käre vän Fredrik upptäckte den här, hittils, hemliga bloggen (hemlig för de som känner mig) i förra veckan tänkte jag hämnas lite grann genom att hänga ut honom här och skriva en kontaktannons åt honom.

Anledning till att jag väljer just i dag att göra det är att idag, 25:e april, är hans födelsedag. Han fyller, motvilligt, 35 och firar det genom att gå på fettskola i Karlshamn. Inte fettskola för överviktiga utan fettskola för livsmedelsbranschen vilket är den bransch Fredrik ägnar sitt yrkesliv åt.

Fredrik är alltså en 35-årig kille (men han blev leggad på Systemet i lördags så han ser ungdomlig ut) som är rätt mycket märkesbög. Han gillar sina Cheap Monday jeans och diverse andra märkeskläder som jag oftast inte känner till och har en förkärlek för vita sneakers även när vi går på promenad i skogen och skorna blir allat annat än vita. På vintern har han en röd Fred Perry (tror jag) luva som ger honom smeknamnet Olle i Blåbärsskogen.

Fredrik är en fantastisk kock. Den tjej som har turen att bli hembjuden på middag hos honom kommer att få jättegod mat, troligen är den italiensk eller modern svensk with a twist. Vinet kommer definitivt att matcha maten perfekt och efterrätten blir nog glass med nåt till, Fredrik är nämligen glassoman.

I lördags åt jag middag med några vänner hos Fredrik och menyn bestod av ugnsrostad sparris med balsamvinäger till förrätt, marulk, dill och gräddfilspotatiskräm och ugnsrostad fänkål och vårlök till huvudrätt. Sen blev det ostbricka men den kan jag inte uttala mig om, jag är ostanalfabet, men Fredrik gillar ost i alla former utom hushålls. Till efterrät fick vi rabarberkompott och färska jordgubbar med äkta vaniljglass. Sen blev det espresso och mörk choklad ovanpå allt. Ett dessertvin serverade också men jag var för mätt för att dricka nåt (ledsen Fredrik).

Vill man prata med Fredrik kan man ta upp en rad olika samtalsämnen. Han är mycket social och kommer inte sitta tyst i något hörn på en fest. Här kommer några lämpliga ämnen att ta upp:

Designklassiker. Gärna danska, Fredrik kan mycket om design, särskilt modern svensk och dansk design.
Danmark. Fredrik pendlar med jämna mellanrum ner till Köpenhamn och börjar nästa bli lite dansk faktiskt.
Mat & Vin. Ett outtömligt ämne och en varning är på sin plats; tar du upp mat och vin ämnet med Fredrik kommer du att känna dig underlägsen, du har med en riktig expert att göra.
Scouter. Fredrik var scout i många år och hyser fortfarande varma känslor för knopar, jamborees och allt annat skumt de håller på med där i vindskydden.
Långfärdsskridskor. Mitt fel, det var jag som fick Fredrik insnöad på världens bästa vintersport. Nu är han fullfjädrad skrinnare, ispik, Haglöfsryggsäck, röd jacka och allt. Men det är fortfarande jag som har Lundhagskängorna...
Italienska. Kan du italienska har du ett givet övertag hos Fredrik. Han har själv läst en del och klarade sig rätt bra på semestern i Veneto i sommras.
Volvo S40. Fredriks första fabriksnya bil och hans ögonsten. Jag fick köra den gamla Peugoten men den är får jag knappt åka med i om jag inte torkar av skorna. Kunde han ha den i sängen skulle han.

Så, en introduktion till Fredrik, 35, singel, social, artig, sömntuta, fnittrig, geografiskt ordblind och bästa kompis.

Ev. intresserade blinddejter måste granskas och godkännas av undertecknad.

Inga kommentarer: