onsdag, november 01, 2006

Svensk vinter

I dag är det snökaos här. Jag cyklade till jobbet i morse. Jag ser det som en sport att cykla i riktigt pissigt väder, att sätta sig på bussen är att ge upp. Har man cyklat hela våren och sommaren i sol och ljumma vindar kan man inte vara en sissy och banga bara för att det blåser storm i byarna och snöar småspik.

Och sen är jag lika förvånad varje år att folk inte är förberedda på det här med vinter och snö. Hello liksom, det här vita som kommer ner från himmlen och blir jäkligt halt, hade vi inte det förra året också? Och året innan det också? Och kanske till och med 2003? Faktum är att jag har bestämda minnen från Nationalmuseet där det finns tavlor från 1600-talet med snö på, kanske det kan ge en ledtråd om vad som brukar hända ungefär vid den här tidpunkten varje år?

Kanske det är ett kollektivt förträngade från svenska folkets sida. Om vi ignorerar det, glömmer bort snöslask och is så kanske lågtrycket från Ishavet väljer att glida förbi lite väster om oss och bara snöa på Norge? Och vi kan få sol och +15 grader än in i april då nästa stora överraskning drabbar svenskarna, värmen. Jomenvisstserru! I år igen!

3 kommentarer:

Caravaggio sa...

Jag hoppas att folk bara vill visa naturen vem som bestämmer. Jag säger till när det är vinter liksom!. Annars är det nåt som är väldigt fel hos gemene svensk.

Mel sa...

Det är ett rätt vanligt fenomen hos tonåringar. De brukar trotsa vintern genom att ha öppen sommarjacka, vans och kortstrumpor hela december. Sen efter jul brukar det slå om och julklappspengarna har spenderats på en flashig Kanada Gås jacka och så går de med den fram till midsommar.

Anonym sa...

Det spelar ingen roll. Idiot som jag är blir jag ändå lika förvånad när det vankas snö. Oj, snöar det!? Men, det här är ju Sverige. 30 grader varmt året runt. Eller hur?