tisdag, november 07, 2006

Du och jag Döden

Det är officiellt. Jag är döende. Om lite mer än två månader fyller jag 30 och i morse hittade jag mitt första gråa hår. Det var ganska långt och har gömt sig inne vid tinningen länge nog för att växa till sig ordentligt. Det var väl egentligen inte "grått", snarare rödblont, men många toner ljusare än min vanliga mörka kopparfärg (nej, jag har inte glömt att bättra på rötterna, mitt hår rött, rött, rött av naturen och faktiskt helt fantastiskt jäkla vackert om jag får säga det själv). Jämnfört med resten av håret såg det helt vitt ut och det var helt klart grövre än de andra hårstråna.

I några minuter hade jag ett litet trauma vid spegeln medan den mer förnuftiga delen av min hjärna försökte övertala panikcentrum att man inte alls är gammal bara för att man hittar ett grått (ljusare) hårstrå. Panikcentrum lät sig övertalas så pass att jag kunde ta mig till jobbet men väl där tog det över igen och jag letade frenetiskt fler hårstrån i spegeln på toan. De ljusa slingorna i luggen som sitter i sen sommarens salta bad i Medelhavet såg plötsligt mycket hotfulla ut. Tänk om de är gråa hår i babystadiet?

Jag måste köpa hårtoning i kväll...bara täcka lite...jag är inte trettio än!

7 kommentarer:

Chrille sa...

You and me both... Vi kanske fyller år på samma dag eller nåt.

Jag skulle vara glad om mitt hår blev grått istället för att falla av.

Mel sa...

Ärligt talat, jag med, hellre grått hår än inget alls. Men några fördelar ska man ha som kvinna ;)

23/1 fyller jag år. Om exakt 11 veckor i dag...

Caravaggio sa...

Jag har ett eller två gråa hårstrån vid vänster tinning och jag fyller snart 21....

Mel sa...

Tack, det känns bättre när jag hör det! :)

Caravaggio sa...

Det var så lite så.... asshole! :)

Anonym sa...

Jag hittade gråa hår när jag var 20. Hurra, liksom. Ståroch rycker bort vita, döda hår på huvudet lite då och då, känns det som. Toppen. När jag är 30 är jag förmodligen helt silverhårig.

Mel sa...

Jag tonade hela håret det första jag gjorde när jag kom hem. Accepterar INGA gråa hår!