torsdag, oktober 19, 2006

radiotjänst och andra orättvisor

Jag kan stolt säga att när jag var student betalade jag inte tv-avgift (blir jag polisanmäld nu? Inte? Nej, det är nog bara för ministrar...). Har man 6900 kr i månaden under 9 månader av året har man inte råd med nästan 2000 kr om året i en fånig tv-avgift som dessutom till hela sin utformning är orättvis, orättvis, orättvis.

Missförstå mig inte nu, jag gillar idén med att ha en icke-kommersiell television som inte är kontrollerad av staten. Absolut. Finfint. Men är SVT och SR icke-kommersiell och statsfri? My ass it is!

Har ni sett SVT på senaste tiden? Var och vartannat program är "sponsrat av..." och jag kan inte mer än undra vart mina 2000 kr om året går om jag utöver det måste stå ut med all denna "sponsrat av..." reklam?

Och fri från staten? Nej. Pengarna från Radiotjänst måste godkännas av regeringen varje år innan SR och SVT får dem. Dessutom är vad som sänds reglerat i svensk lag, inte för mycket av det här, inte för lite av det där, lite bred familjeunderhållning och lite ursmalt för alla kufar. Kalla mig konstig men jag hade faktiskt klarat mig utan Expedition Robinson, att tv-avgiften gått till att flyga Robinson-Robban till sydost Asien minst två gånger känns inte riktigt ok.

Och sen min favorit, ojämnlikheten. Varför ska jag som lever singel och har EN tv och EN radio (ok två, om vi räknar klockradion) betala lika mycket i tv-avgift som barnfamiljen som har en tv i vardagsrummet, en i köket, en i tonåringens sovrum, en i föräldrarnas sovrum och kanske en i nån gillestuga? Kanske till och med en i sommarstugan och en i båten? Dessutom har de två inkomster och ser flera timmar mer tv i veckan än vad jag gör. Kan någon förklara för mig, motivera för mig, få mig att tycka det är mindre jävla orättvist att jag ska betala lika mycket som den familjen? Varför betalar vi inte bara tv-avgift efter antalet medlemmar i familjen? Eller tar ut en avgift när vi köper en tv eller radio som läggs på inköpspriset? Rullande avgift efter hur många tv-apparater man har?

Nej, den nuvarande tv-avgiften är så grymt jävla orättvis att jag får hjärtattack bara jag tänker på det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fuckin' A.

Jag håller helt med.

Jag säger bara det.:)