lördag, oktober 07, 2006

CSN

Jag läste artikeln nedan idag. Och man undrar ju vad som pågår uppe på CSN:s kontor egentligen? Kontentan av artikeln är att den dödliga sjukdomen skelettcancer inte räknas som "synnerliga skäl" för nedsättning av återbetalningen till CSN. Den 26-åriga killen är obotligt sjuk, kommer troligen inte att kunna jobba mer i sitt liv men CSN tycker ändå han ska betala tillbaka CSN lånet i samma takt som när han var frisk och jobbade heltid.
Vad är det som räknas som "synerliga skäl" då? Att man redan är död? Jag avskydde redan CSN för deras kallhet och inkompetens under min egen studietid, men det här är det värsta jag hört.
Jag skulle kunna spy min vanliga galla över CSN men jag kan inte, killen är döende och CSN uppvisar absolut noll medkänsla, det finns inga ord för hur hjärtlöst det hela är.


Får inte sänkt CSN-avgift trots cancer

2006-10-07 14:55

Av:TT
Att drabbas av en dödlig sjukdom är inte skäl nog att få sänkt avgift hos Centrala studiestödsnämnden (CSN). Det har en cancersjuk 26-årig nyutexaminerad läkare från Lund fått erfara.

Den som har "synnerliga skäl" kan enligt studiestödslagen få sänkta avgifter hos CSN. Men att som 26-åringen ha drabbats av skelettcancer är inte ett synnerligt skäl, ansåg CSN och avslog hans ansökan.
Mannen hade just tagit sig igenom läkarutbildningen och hunnit jobba ett knappt halvår som AT-läkare när han fick cancerbeskedet.

Överklagade
Tjugosexåringen överklagade CSN:s avslag till länsrätten. Men länsrätten ändrade inte det ursprungliga beslutet.
Det innebär att 26-åringen kommer att få ännu högre avgifter nästa år. Då baseras avgiften på inkomsterna under 2005, det vill säga det år han jobbade som AT-läkare.
I sitt beslut hänvisar länsrätten till regeringsrätten och skriver att tillämpningen skall vara mycket restriktiv när uttrycket "synnerliga skäl" används.
26-åringen säger till Sydsvenskan att om inte cancer är synnerliga skäl, så existerar inte regeln. Överklaga länsrättens beslut tänker han dock inte göra.
? Jag har andra bekymmer i mitt liv just nu. Förmodligen kommer jag inte att kunna jobba mer. Men mirakel kan ske, säger han.

Inga kommentarer: